Kesälomaa on nyt tullut vietettyä viikon verran ja kelit ovat olleet hyvin vaihtelevat. Milloin sataa ja milloin paistaa aurinko, ja tämä saattaa vaihdella jopa monta kertaa päivässä.
Kesäloman alku meni aika pitkälle autoa ruuvatessa. Projektin kohteena on ollut pidemmän aikaan Vito w639 pakettiauto, jossa on jarruvikaa. Autosta ollaan vaihdettu jarrutehostin, sekä korjattu pari vuotavaa suutinta. Vielä on selvitettävänä, että miksi mittaristossa loistaa ABS sekä BAS varoitusvalot.
Olen tutkinut asiaa tovin aikaa, mutta en ole löytänyt vikaa joka tämän aiheuttaa. Netistä olen lukenut, että vian voi aiheuttaa akun huono lataus tai jarruvalokatkaisin. Nämä korjattua on vika kuitenkin pysynyt päällä.
Nyt kuitenkin saattaa apu löytyä, kun tilasimme Mersun oman vikakoodinlukijan mallia iCarsoft MB v. 2.0. Laitteella autoa tutkiessa löytyi kaksikin vikakoodia, mutta ne eivät liittyneet kyseiseen vikaan. Myöhemmin löysin kuitenkin laitteen ESP puolelta paikan, jossa voi auton Livedataa seurata. Täältä löysinkin Esp antureiden liveseurannan ja huomasin autoa liikuteltaessa, että oikean takapyörän Esp anturi ei anna mitään lukemaa. Tämä on siis toiselta nimeltä Abs anturi, tai ainakin itse sen olen oppinut sillä nimellä tuntemaan. Pysäköitynä kyseinen anturi näytti kuitenkin samaa arvoa kuin muutkin. Abs anturi on ollut kyllä epäiltynä, mutta ei ole kehdannut alkaa randomisti vaihtamaan niitä.
Kun anturi oli vaihdettu, niin vikavalot eivät enää palaneet mittaristossa. Sellaisen huomion kuitenkin tein, että kiihdyttäessä vilkahtelee ARS valo. Laitoin iCarsoftin kiinni ja seurasin livedataa, josta näin, että tarvike anturi näyttää liian suurta renkaan pyörimisnopeutta. Ilmeisesti auto luulee, että yksi pyörä sutii ja sen takia vilkuttaa varoituskolmio valoa. Täytyy vielä tarkkailla, miten kyseinen asia vaikuttaa ajamiseen, kunhan saa auton katsastettua.
Päivitys:
Tarvike anturi joka näytti väärää nopeutta, aiheutti koeajolla ongelmaa. Koska auto luuli yhden pyörän sutivan, rupesi luistonesto jarruttamaan kyseistä pyörää. Auto muuttui tässä kohtaa ajokelvottomaksi, ja väkisin kiihdyttäessä syttyi kaikki jarruihin liittyvät vikavalot mittaristoon. Tämä vika saatiin korjattua vaihtamalla alkuperäinen Bosch Abs anturi ja auto rupesi toimimaan moitteettomasti.
Samalla vähän tutkin auton lämmityslaitetta, koska automaatti-ilmastointi ei toimi.
iCarsoftin valikoita selaillessa löysin mielenkiintoisia ominaisuuksia.
Lämmityslaitteen antureiden tietoja. |
Arkiset seikkailut löytyvät myös Facebookista.
Sivusta tykkäämällä saat uusimmat turinat etusivullesi, linkki sivulle:
Arkiset seikkailut Facebookissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti